Linzen, de ultieme vleesvervanger!

linzen

Als je stopt met het eten van vlees, ga je misschien op zoek naar goede alternatieven. Vooral als je wel altijd vlees hebt gegeten. Linzen zijn in dit geval het antwoord!

Even een korte inleiding over deze super boontjes. Linzen behoren tot de peulvruchten. De zaden zijn het eetbare gedeelte van de plant. Linzen kun je vinden in verschillende kleuren zoals wit,bruin, rood en groen. Linzen zijn vrij snel gekookt. Binnen 10 minuten zijn ze gaar.

En waarom zijn ze dan zo’n goede vervanger? Nou het eerste voordeel is dat ze bomvol zitten met vezels en proteïne.  Ook zitten er veel gezonde mineralen in.  Zo is een ons linzen wel goed voor 36% van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid ijzer,fosfor en proteïne.

Deze jongens zitten dus o.a. vol met ijzer. Zo zit er zelfs meer ijzer in dan in rood vlees! En rood vlees is zelfs een veroorzaker van kanker. Je kunt dus beter linzen in je maaltijd verwerken dan rood vlees. IJzer is een belangrijk onderdeel van hemoglobine. Dit zorgt ervoor dat zuurstofcellen door het bloed worden getransporteerd. Een tekort aan ijzer zorgt dan ook voor vermoeidheid.

Naast al deze goede vitaminen en mineralen, vond ik de smaak en structuur ook net alsof er vlees in zat. Zelf verwerk ik dit graag in Mexicaanse gerechten. Daarbij leek het net alsof er gehakt in zat. Super dus!

You may also like

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *