Effecten van sauna en stappenplan

saunaDe sauna. Ik was er nooit geweest en moest er niet aan denken, al die naakte mensen in een ruimte.  Tot ik een tijd geleden in Oostenrijk was en er een wellness in het hotel was. Ik was hier maar kort maar ervaarde gelijk hoe ontspannend het was. Ik appte mijn vriend gelijk en zei hem: dit gaan we elke maand doen!

Uiteindelijk anderhalve maand later maakte ik de stap. Ik reserveerde een dag bij een sauna in Schiedam samen met mijn vriend. Het was tijdens een badkleding dag. Zo konden we allebei rustig kennis maken met een sauna zonder gelijk naakt te gaan. Enorm on voorbereid gingen wij er heen zonder slippers, badjas of uberhoubt drinken. Na een paar sauna’s kreeg ik al snel een hoofdpijn die niet weg wilde gaan. Zelfs na eten en drinken in het restaurant was het nog aanwezig. Daardoor zijn wij ook niet erg lang geweest. Inmiddels heb ik meer ervaring en kennis welke ik graag met jullie deel.

Laat ik beginnen met de voordelige effecten die ik zelf heb gemerkt. Ik heb veel research gedaan naar waarom een sauna goed zou werken. Ik lees hier veel verschillende dingen over. Daarom kan ik alleen praten uit mijn eigen ervaring.

Huid

Zelf heb ik last van eczeem. Dit wordt vaak erger in de zomer bij benauwd en zweterig weer. Na een sauna heb ik vaak een beetje uitslag op mijn borstkas. Maar de rest van mijn huid is super zacht. Ik heb dan zelf ook zeker het gevoel dat het een goede werking heeft. Vooral tussendoor scrubben met de scrub die beschikbaar staat werkt erg fijn

Ontspannen

Ontspannen kunnen wij pas echt na de sauna. Ikzelf heb altijd even nodig om mijn hoofd echt leeg te krijgen. Naarmate ik er een uur ben is mijn hoofd wel echt leeg. Mijn vriend ervaart het ook als een echte ontspanning en wil dit ritueel ook vast houden. Na de sauna ben ik vaak ook erg moe en die nacht slaap ik

 

En dan nu het stappenplan. Want de hoofdpijn die ik kreeg is te voorkomen.

Douchen

Voor je eerste sauna is douchen belangrijk. Ook wel zo prettig voor de mede bezoekers. Zorg dat je na het douchen goed bent afgedroogd. Zo moet jouw lijf meer moeite doen voor het zweten.

Voetenbad

Begin met een voetenbad. Zo kan je lichaam wennen aan de warmte. De warmte zal via jouw voeten door het lijf gevoerd worden.

Sauna

Het is tijd voor de sauna. Zorg dat je maximaal 20  minuten in de sauna zit. Ben je een beginner, dan kun je het beste op de onderste bank zitten. Hoe hoger je gaat zitten hoe heter het wordt. Als je voelt dat je uit de sauna moet, luister dan vooral naar je lijf!

Afkoelen

Het is erg belangrijk om na de sauna goed af te koelen. Dit kun je doen in bijvoorbeeld het dompelbad. Zorg dat je ook je hoofd afkoelt. Koelen is belangrijk om hoofdpijn te voorkomen. Dit is iets waar ik bijvoorbeeld in de fout ging. Ik moest er niet aan denken die koude douche.

Voetenbad

Laat je lichaam rustig opwarmen met een voetenbad

Rust

Neem 15 minuten rust alvorens je weer de sauna bezoekt. Zorg ook voor voldoende water tussendoor! Je verliest namelijk veel vocht door al dat zweten.

 

 

You may also like

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *