Meer energie krijgen

voeding-bij-stress-en-vermoeidheid

Het weer wordt steeds kouder, het einde van het jaar 2016 nadert. Dit kan er voor zorgen dat jij je wat minder energiek voelt dan de rest van het jaar. Ook de rest van het jaar kun je last hebben van een dipje. Misschien heb je de afgelopen tijd druk gehad op werk, druk gehad op school, stress gehad in een thuis situatie. Dan kan het goed dat jij je hierna wat moe en lusteloos voelt. Hierbij dus een aantal tips voor meer energie!

1. Voorkom een dip in je glucosespiegel

Vermijd producten met snelle koolhydraten zoals koek, snoep, chocolade, witte producten (wit brood, witte rijst etc). Deze producten zorgen er in eerste instantie voor dat je een korte piek krijgt in je glucosespiegel. Maar deze daalt weer net zo hard. Hierna kun je weer extra last van vermoeidheid krijgen. Probeer in plaats daar van te kiezen voor gezonde varianten zoals groente, fruit, meergranen producten.

2. Zorg voor voldoende beweging

Door beweging zal de stof endorfine aangemaakt worden. Dat is het stofje want ons een gelukkig gevoel geeft. Daarnaast is beweging een goede manier om het hoofd even leeg te maken.

3.Ga iets doen waar je gelukkig van wordt

Deze is vooral erg belangrijk. Ga iets doen waar je een blij gevoel van krijgt. Dat kan in simpele dingen zitten zoals buiten wandelen, spelen met de hond of kat, even onder de zonnebank, een serie kijken op de bank.

4. Slaap genoeg (maar niet teveel!)

Krijg je genoeg slaap per nacht? Een slechte nachtrust kan veel negatieve effecten hebben op je dagelijkse bezigheden. Het zorgt niet alleen voor weinig energie, maar kan er tevens voor zorgen dat jouw huid slechter wordt en kan zorgen voor gewichtstoename! Zorg voor het slapen dat de kamer goed verduisterd wordt. Dit zal er voor zorgen dat het stofje melatonine wordt aangemaakt in je lichaam. Zorg dat je minimaal een half uur van te voren jezelf niet blootsteld aan licht straling zoals telefoon of tv. Pas wel op dat je niet te veel slaapt. Dit kan zorgen voor hoofdpijn, rugpijn en nog meer vermoeidheid

5.Luister goed naar je lijf!

Het is altijd heel belangrijk om goed te luisteren naar je lijf. Het geeft niet voor niks signalen af. Zorg daarom extra goed voor jezelf.

6. Lachen

Een goed medicijn is lachen. Zet een leuke film op ipv een serieuse docu, ga leuke dingen doen met vrienden. Ook lachen zorgt voor Endorfine in het lijf.

 

Heb jij nog andere tips tegen vermoeidheid of een dip? Deel ze hier onder in de comments

You may also like

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *