Het “nieuwe eten” mijn mening

groente

Vroeger gingen we gewoon een maand op dieet en zorgde daarna voor minder kcal inname. Tegenwoordig is alles wat we eten of drinken slecht. Veel Nederlanders weten niet meer wat ze nu wel of niet kunnen eten. We kopen massaal boeken over gezond eten van bijvoorbeeld Rens Kroes, The Green Happiness, Faya Laurens Killer Body etc. Hoe moeten we nu nog “normaal’ koken? In dit artikel deel ik mijn mening over dit het nieuwe eten.

In het begin was ik mij van geen kwaad bewust. Tot ik 3 jaar geleden besloot het roer om te gooien en “gezonder” ging eten. Ik viel 10 kilo af. Nadat ik mijn vriend ontmoette ben ik met zijn hulp nog eens 10 kilo afgevallen. Een nieuwe en energieke wereld ging voor mij open. We waren altijd wel opzoek naar nieuwe “gezonde” recepten, en probeerde alles vers te maken.

Tot er de nieuwe trend ontstond en er verschillende manieren de media in werden geslingerd. Ik besloot het boek “De Voedselzandloper” te kopen. Na een aantal bladzijde schrok ik van alle schade die voeding kon aanrichten. Hierna volgde allerlei nieuwsberichten over hoe slecht suiker is, hoe je moet oppassen met koolhydraten (die maken je dik), hoe slecht verpakkingen zijn, aspertaam maakt je dik, rood vlees is schadelijk en ga zo maar door. Niet alleen ik maar ook andere mensen begonnen in de war te raken. Alles wat we ooit hadden geleerd over voeding viel opeens weg. Wat mag je nu wel eten dan?

Ook de dames van The Green Happiness zijn de laatste tijd veel in het nieuw. En laat ik heel eerlijk zijn, ook ik volg ze op Facebook. Velen vallen kilo’s af na dit dieet. Maar toch krijgen ze veel kritiek.

Mijn mening is als volgt:

Ik denk dat je met het koken van verse gerechten al heel ver komt. We zijn de laatste jaren lui geworden, werken hard en krijgen daarom veel kant en klaar producten binnen. En wat heb je nodig om groente of eten uit blik houdbaar te houden? Juist allerlei houdbaarheids middelen, E-nummers etc. Begin dus eens met verse groenten te koken. Vlees van een slager en aardappels van een aardappelboer (of groenten boer). Dit scheelt al een hoop.

Verder als we nadenken weten we allemaal wat goed is en wat niet. Je weet dan een zak chips gewoon niet altijd een goede keuze is, maar soms wel de lekkerste. Probeer te variëren door bijvoorbeeld maandag rood vlees, dinsdag kip, woensdag vegetarisch, donderdag vis etc. Zo zorg je dat je de hele week de juiste vetten en mineralen binnen krijgt?

Heb je vaak last van je buik en ben je opgeblazen? Ga experimenteren en houd een eetdagboek bij. Kijk waar jouw lichaam goed op reageerd. Probeer minder gluten te eten en vooral zo gezond mogelijk te leven. Blijf je problemen houden? Ga op zoek naar een goede diëtist die samen met jou kan kijken naar wat het beste werkt.

 

Wat is jouw mening over het hele gedoe met wat is gezond en niet?

You may also like

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *