Hoe suiker verminderen mijn leven veranderde

witte-suiker

We weten allemaal wel dat suiker slechte effecten heeft op ons lichaam. Ik behoorde tot de mensen die hier geen gehoor aan geven. Ik at wat ik lekker vond en lette niet opde hoeveelheid suiker. Ik was mij bijvoorbeeld wel bewust van de hoeveelheid suiker in cola maar altijd als ik bij mijn oma op bezoek ging dronk ik lekker 2 glazen 7-up. Tot ik besloot om geen suiker meer te eten/drinken, om uit te zoeken of dit mijn migraine zou verminderen.

Met dit artikel wil ik niet iedereen opdragen om geen suiker meer te nemen. Ik hoop op meer awareness voor wat we eten en drinken en om te leren luisteren naar ons lijf.

Lees hier verder hoe dit mijn leven veranderde

Inmiddels liep ik onder behandeling voor chronische migraine. Dit was van  2 a 3 keer per maand veranderd naar 3 tot 4 keer per week. Mijn leven stond in het teken van bestrijden van de hoofdpijn. Om hier mee te leren leven kreeg ik medicijnen tegen een hoge bloeddruk. Mijn bloeddruk was prima maar deze medicijnen hebben een gunstig effect tegen migraine. Op een dag voelde ik mij op werk ontzettend slecht. Ik was duizelig en was helemaal aan het trillen. Mijn collega zei probeer eens suiker te minderen. En een paar dagen nadat ik dit advies opvolgde had ik geen hoofdpijn meer. Hoe kan dit dacht ik. Ik had al in het boek de voedselzandloper gelezen hoe slecht suiker is voor ons lijf en dat suiker een bouwstof is voor een bepaalde rot ziekte die veel mensen hebben tegenwoordig. Zou het dan echt?

Ik leefde sinds 2 jaar wel al bewuster en was dan ook al wat afgevallen. Maar af en toe een snoepje of wat frisdrank vond ik geen kwaad kunnen. Ik sportte 4 keer per week dus ik verbrandde het toch wel. Na hoofdpijn vrij te zijn besloot ik het uit te proberen. Ik ging op bezoek bij mijn oma en nam een glas 7-up. Ongeveer een uur later begon de hoofdpijn weer te komen. Het was dus echt!

Mijn energielevel werd ook stukken beter. Ik had minder problemen met opstaan en kon makkelijker slapen snachts. Daarnaast had ik minder last van “vreetkicks” overdag. Door suiker te nemen krijg je een enorme piek in je glucoselevel. Maar zodra dit zakt ga je je duf voelen en kun je meer behoefte aan eten krijgen. Daardoor raakte ik in een neerwaarts spiraal. Nadat ik suiker vermijdde had ik hier geen last meer van. Door de dag heen kon ik mij makkelijker concentreren op werk en was veel minder moe.

Het grappige is dat als ik nu mijzelf eens trakteer op een stukje chocolade of iets anders ik het opeens heel ander vind smaken. De eerste paar hapjes proef ik ook vooral de suikers. Kun je nagaan hoe veel effect dit heeft op je smaak!

 

Kortom mijn leven is positief veranderd door suiker te minderen. Dus heb je net zoals ik toen veel last van hoofdpijn en migraine? Kijk eens kritisch naar je voedingspatroon. Stiekem weten we het allemaal, maar proberen we het vaak te ontkennen.

You may also like

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *